Drie vriendenkoppels beslissen om hun vakantie door te brengen in het vakantiehuis “Probuda” te Kostandenets. Even voorstellen Jan en Carla zijn 2 fervente wandelaars die houden van de natuur, de rust, de stilte. Een dagje in de drukte van de stad kan maar dat hoeft zeker niet langer te duren. Peter en Chantal houden van uitstapjes, zon zee en strand, wandelen graag in de natuur maar evenzeer in de drukkere dorpen en steden. Luc en Kathleen zijn geen grote wandelaars. Ze genieten van de zichten, de rust en kunnen gerust met een goed boek genieten op het terras of aan het zwembad. Ze zoeken graag het authentieke van de kleine dorpjes op en in grotere steden stappen ze steevast de toeristische dienst binnen. Iedereen kent Ludo, de gepassioneerde natuurfotograaf uit het Meetjesland.

Toen corona opdook, moesten we de plannen een jaartje uitstellen maar gelukkig kleurden Bulgarije en Roemenië groen tussen 14 en 23 juli 2021. Met de nodige papieren op zak konden we eindelijk vertrekken. We vlogen vanuit Charleroi naar Boekarest. De mannen van Troyan stonden ons op te wachten om ons enkele uren later af zetten @ludo’s place! Daar werden we onthaald door Els, een goedlachse Belgische dame waar we tijdens ons verblijf steevast op konden rekenen.

Na een zalige nachtrust ontbijten we samen op het terras. De eerste indrukken bij daglicht zijn overweldigend. Blijkbaar wordt iedereen wakker door het geluid van jankende honden (dachten we). Al vlug hebben we door dat het de jakhalzen zijn die zich dagelijks ’s morgens en ’s avonds laten horen. De rust, de natuur, de verzichten maken bij iedereen indruk. We besluiten om er een chilldag van te maken. We verkennen het huis, de omgeving, gaan bij Els en Kurt de huurauto ophalen en koelen daarna af in het zwembad. We sluiten de dag af met een wandeling in Tsar Kaloyan en proberen het eten uit in de Djembo. ’s Avonds maken we met een glaasje wijn plannen voor de volgende dag. Het wordt een uitstap naar de “de ruiter van Madara”.

In Madara, een uurtje rijden van Kostandenets, tussen de beboste hellingen, ligt een archeologisch reservaat met daarin de “Ruiter van Madara”. Dit is een reliëf van een majestueuze ruiter op 23 meter hoogte boven de grond, uitgehouwen in een 100 meter hoge klif en daterend uit 710 na Christus. Sinds 1979 staat de Ruiter van Madara op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. We wandelen er uren rond, maken een klim van 220 treden waarvoor we beloond worden met prachtige zichten zover je maar kunt kijken. Tijdens de terugrit, ik blijf gefascineerd door de vele zonnebloemen die hun kopje zo mooi naar de zon richten, stoppen we in Shumen waar we het monument ter ere van de stichters van Bulgarije bezoeken. Je ziet het monument al van ver liggen. Niet alleen de beeldhouwwerken, ook de mozaïeken zijn de moeite waard. We eindigen onze dag met een plons in het zwembad, een glaasje wijn en een gezellige babbel op het terras.

De volgende dag wordt er ééntje die iedereen zelf invult. Ik start mijn dag met een heerlijk kopje koffie en een boek op de ligzetel aan het zwembad. Daar heb ik zalige uurtjes doorgebracht. J & C zijn ook vroeg uit de veren. Ze vertrekken voor de Probuda avonturenwandeling van 6,5 km die ze uitbreiden naar 9 km.

P&C rijden naar Ivanovo langsheen het natuurpark Rusenski Lom waar ze de rotskerken gaan bezoeken. De weg er naar toe, berg op was de moeite, je had er een fantastisch uitzicht op de bergen en dalen van het natuurpark. Het complex staat bekend om zijn middeleeuwse muurschilderingen.

Sinds 1979 staan ze op de werelderfgoedlijst van Unesco. Op de terugweg stoppen ze in Cherven een middeleeuws stadje (14de eeuws).

Na een beklimming van +-240 traptreden kan je dit ten volle bewonderen met terug mooie verzichten gratis erbij.

L&K blijven in de buurt en maken er een gezellig dagje van en doen de nodige boodschappen in Tsar Kaloyan. ’s Avonds spreken we daar af om een hapje te eten in Hyustan. Daarna (het wordt een gewoonte) een drankje, een hapje en een gezellige babbel op het terras.

Op zondag starten J&C hun dag met de “ik” wandeling met een aanvulling van extra steegjes, wegjes, slagjes. Uiteindelijk stappen ze die ochtend 13km. P&C, L&K vertoeven die middag in Razgrad, ongeveer 30 km van Ludo’s place. We wandelen de stad door op zoek naar het voetbalstadion Ludogorets waar de kampioenenploeg van Bulgarije speelt.

We willen graag de moskee bezoeken maar aangezien deze rondom in de stellingen staat is dit niet gelukt.

Op maandag start Carla haar dag in de observatiehut van Ludo. Toen ik haar een half uurtje later met een kopje koffie ging vergezellen trof ik een superenthousiaste vriendin aan. Ze denkt dat ze 2 jakhalzen gespot heeft! En ja hoor, nadat Ludo de foto zag, kon hij haar vermoeden bevestigen!

Daarna vertrekken we voor 2 dagen naar Varna, een stadje aan de Zwarte Zee, 164 km van Kostandenets. De uitgestrekte zonnebloemvelden die we in grote getale voorbij rijden, blijven ons imponeren. We boeken een kamer in het centrum van Varna (family hotel) zodat alles al wandelend te bezoeken is. Onze dagen zijn goed gevuld met een bezoek aan de Sea-Garden, winkelstraat, maritiem museum, planetarium, kathedraal, het strand met de vele strandbarren. Een eindje buiten Varna ligt Kamchia van waaruit J&C een leuke boottocht doen op de Kamchia rivier. Daarna gaat de rit verder naar het “stenen bos” (pobiti Kamani). Dit is een rotswoestijn die bestaat uit zandduinen en rotsformaties. Om half 6 vertrekken we naar Tsar Kolyan om daar te genieten van de Bulgaarse keuken. De dag sluiten we af met… ja dat weet je ondertussen wel!

Op woensdag hebben de meesten nood aan een rustig dagje. We genieten van de rust, de natuur, het zwembad, de dierengeluiden rondom ons. We volgen een extra grote sprinkhaan, de mieren blijven ook maar dezelfde weg volgen op de muur van het terras.

P&C bezoeken die dag de oude hoofdstad, Veliko Tarnovo, een rit van 106 km. Er zijn talloze bezienswaardigheden en historische gebouwen die de rijkdom nog uitstralen waaronder Tsarevets. Rond de vesting loopt een muur die mooi gerestaureerd is. Binnenin was het 12de eeuwse paleis te bezichtigen. Echt de moeite waard.

Na de middag maken wij (L&K) een ritje langs kleine dorpjes: Zahari Stoyanovo, Sadina, Zaraevo om uiteindelijk in Popovo te stoppen en een terrasje uit te zoeken. In de namiddag spreken we af in het enige café van Kostandenets en maken er samen een gezellige avond van.

Onze laatste dag is er eentje met veel afwisseling. Beetje opruimen, valiezen voorbereiden, een zwemke, een laatste keer de observatieplaats van Ludo bezoeken. Op aanraden van Els gaan we als afsluiter naar een beter restaurant in Ruse aan de Donau. “Terassa” een echte aanrader!! Doordat Carla die ochtend haar voet verzwikt en Kathleen haar knie niet meer mee wil vallen de plannen om de rest van de dag in Ruse te verblijven in het water. P&C trekken het stadje in waarvan we nadien een uitgebreid verslag krijgen. Carla, de mannen en ik duiken het zwembad in en denken al na over een volgend Bulgarijereisje! Die avond maken we er een gezellige restjesavond van samen met Els en Kurt. Ze verdienen zeker een extra bedankje. Ludo had er natuurlijk ook bij moeten zijn want door hem hebben we dit fantastisch deeltje Bulgarije leren kennen. We logeerden op een ongelofelijk mooie locatie, dus Ludo heel erg bedankt, blagodarya!